החינוך הדמוקרטי

"הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים".
יאנוש קורצ'אק

כנתיב עצמאי בכפר הדמוקרטי בכפר סבא, בחרנו באופן טבעי להוביל ולנהל את בית הספר ואת הקהילה דרך מנגונונים דמוקרטיים שבבסיסם עומד ערך כבוד ושיוויון זכויות האדם ובראיה את הילד בראש ובראשונה כאדם שיש לכבודו ולהתייחס כשווה, לאפשר לכל אחד ואחת  לבוא לידי ביטוי על פי  רצונותיהם ובחירותיהם.

ערכים אלה הולכים יד ביד עם הרוח החדשה שהביאה, בזמנה, ד"ר מריה מונטסורי בגישתה אל ילדים. 

ערכים אלה הם הבסיס לכל העשייה בבית ספרנו.

ניהול הקהילה דרך מנגנונים דמוקרטיים

אנחנו מנהלים את חיי היום יום שלנו באמצעות מספר מנגנונים דמוקרטיים אשר נוגעים בכל מישור בחיי בית הספר. 

המנגנונים מתווים לנו את הדרך והאופן שבו אנחנו רואים ומתנהלים כקהילה (המורכבת מילדים, הורים וצוות חינוכי), אופן קבלת ההחלטות  בבית הספר (שאינן פדגוגיות) והדרך בה אנחנו פותרים קונפליקטים.

בית הספר מתנהל כמדינה דמוקרטית קטנה דרך הפרדת רשויות: רשות מבצעת, רשות מחוקקת, רשות שופטת.

החינוך הדמוקרטי מאז ומתמיד עודד שיח, הקשבה, קהילתיות ואמונה באדם וביכולת הבחירה, כוח הרצון והשאיפה לקחת חלק. 

חונכות אישית לכל ילד וילדה

 

""אל תלך לפניי, כי אולי לא אצעד אחריך. אל תלך מאוחריי, כי אולי לא אדע להוביל. לך פשוט לצידי, והיה ידידי" (אלבר קאמי)

בתחילת שנת הלימודים כל ילד וילדה בוחרים את החונכת האישית שלהם לשנת הלימודים זאת. לאורך השנה מתקיימים מפגשי חונכות אחת לשבועיים במשך  כחצי שעה בין החונכת לילד או ילדה.   

 תפקיד החונכת הוא ריכוז המידע וקשר רציף עם הילדים ומשפחותהם בהיבטים השונים. במפגשי החונכות ובכלל, החונכת מכוונת ילד. מלווה אותו בתהליכים אותם הוא חווה בבית הספר ומחוצה לו. אני שואפים כי יווצר קשר קרוב ומשמעותי, הוליסטי.

"כשהגעתי לבית ספר בכיתה י', לא היה לי בכלל אמון במבוגרים. הצליחו להרוס לי אותו לגמריי. פה קיבלתי את האמון מחדש. לשבת בעץ ולדבר אתכם בגובה העיניים ולראות שבאמת אכפת לכם ממה שאני אומרת: זה החזיר את היכולת לדבר ואת האמון" (מתוך הספר: מפגש בגובה הלב של גרור זמרי העוסק במחקר בנושא החונכות)  

ועדת ל"ב, ועדת גישור , ועדת ערעורים

חברת הילדים שלנו פעילה ואופן טבעי מתעוררים קונפליקטים בין הילדים לחבריהם ולעיתים גם בין הצוות לילדים. 

אופן פתרון הקונפיקטים יכול להיעשות או בעזרת מנגנון פינת ל"ב (לבון בעיות)  או באמצעות ועדת גישור. 

מנגנונים אלו שומרים על זכויות האדם והליך הוגן. בדרך זאת מתקיים דיון ופתרון על בסיס הקשבה הדדית כבוד ואפתיה רק אחריי כשנרגעים. 

צוות פינות הלב המורכב מילדים וצוות (רשות שופטת)  נעדר דעה קדומה ולכל אחד מהמשתתפים ניתנת זכות להביע את דעתו ונקודת המבט שלו, ובכל זאת תוך שמירה על תחושת הכבוד של האדם וערכו העצמי הלוקח בחשבון את גילו. 

דרך זו מעבירה את האחריות לאקלים בית הספר אל כל באי בית ספר. 

בכל רגע בו ילד, ילדה או אנשי צוות מרגישים כי נפגעו זכויותיהם הם ראשיים לכתוב פינת ל"ב במערכת המיועדת ולאחר זמן מה יזמנו לדיאלוג ואף לעיתים מגיעים להחלטות משמעתיות. על ההחלטה ניתן גם לערער ולשם כך יש ועדה מיוחדת. 

"הפורום להיות"

הפורום להיות הוא המנגנון המחוקק שדרכו מתקבלות ההחלטות שנוגעות לניהול חיי בית הספר (ושאינן פדגוגיות). 

כל יוזמה, של חבר קהילה, איש צוות, ילדים או הוריהם עולה להצבעה. את ההצעות מציגים היוזמים ב"פורום להיות" שמתכנס אחת לשמונה שבועות או ב"מיני פורום" שמתכנס אחת לשבוע בהם מתנהל דיון אודות היוזמה.  

כל חברי הקהילה (ילדים, הורים וצוות) שווים בזכות ההצבעה. לכל אחד קול אחד. 

הפורום להיות מהווה הזדמנות אמיתית לילדים להוביל מנהיגות ולהוביל רעיונות שבוערים בליבם ולהשפיע בצורה משמעותית על חיי בית הספר 

דוגמאות להצעות שהתקבלו ב"פורום להיות"

עינב, כשהיתה בכיתה א', יזמה יום אחים בבית הספר. ההצעה התקבלה וכחודשיים אחר כך נערך יום אחים ומשפחות מרגש ומעשיר. לימים זאת נהיתה מסורת. 

בתקופת קלפי הפוקימון שסחפה גם את ילדי בית ספר עלתה ההצעה להגביל את הקלפים ליום בשבוע ולחוקק חוק נגד החלפות. היוזמה היתה של הצוות אך מדהים היה לראות איך בשיח של הסברים ונימוקים בגובה העיניים רבים מהילדים השתכנעו והצביעו בעד. ההצעה עברה. 

איסור משחקים אגרסיביים, הקמת המהקלה, הפסקה פעילה  ועוד דברים טובים נוספים הכוללים כללי התנהגות, חוקים ויוזמות התגבשו בהצבעת הרב. 

הפורום להיות הוא חגיגה לעיניים. לראות ילדים מעורבים בחיי הקהילה של בית ספר, בשבילנו זהו העושר החינוכי. יתרה מכך, חשבו איך מרגיש ילד שבוחר להיות מעורב. 

לעדכונים בנושא הפורום ניתן לקרוא בעמוד הודעות לקהילה.

אנחנו גאים להיות קהילה שמתגלה כאיכפתית, תורמת ומכבדת.  

"ועדת הכפר"

אחת לשבוע מתקיימת ועדת הכפר.

ועדה בה משתתפים נציגים משלושת הנתיבים ב"כפר הדמוקרטי". בועדה זאת דנים ומצביעים על החלטות שקשורות לכל הכפר וחברים בה איש צוות ומספר ילדים 

ועדות נוספות

בבית ספרנו עוד מספר וועדות בהן  יכולים לקחת חלק ולהיות שותפים כל אחד מחברי הקהילה, ילדים  או  מבוגרים.

לחלק מההועדות יש אוטונומיה לקבלת החלטות וחופש פעולה (תוך שמירה על חוקי וערכי בית ספר).

כל חבר ועדה שבחר בה מתחייב להתמיד בה לאורך כל המחצית. בעת הצורך הועדה תוכל להיעזר בחברי קהילה שאינם חברי ועדה. לכל חברי הקהילה יש אפשרות להציע הצעות לוועדות השונות.

הועדות שמתקיימות כרגע בבית ספרנו

ועדת חגים ואירועים, ועדת טיולים, ועדת ניקיון, ועדת קיימות, ועדת גוזרים ונהנים, ועדת עיתון. 

 ילדים רבים והורים לוקחים חלק פעיל בוועדות השונות. ילדים יוזמים, מפיקים ומשפיעים על חיי בית הספר. מפתחים יכולות הנהגה והשפעה יחד עם תחושת שייכות גדולה יותר.  

"כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו"

הרב שלמה קליבך