מה ואיך לומדים אצלנו

לומדים אצלנו בשמחה

סדר היום קבוע ואחיד. ההבדלים במערכת השעות בימי השבוע מזעריים, אך הזמן הקבוע של מעגל העבודה במהלך הבוקר מאפשר דינמיות רבה. כל יום נפתח ברבע שעה עד חצי שעה של מפגש בוקר, המונחה על ידי המחנכת. הילדים יושבים במעגל ומדברים "את אשר על לבם". לאחר המפגש הילדים מתפזרים למעגל עבודה המתקיים כל שעות הבוקר ללא הפרעה של צלצולים. בסיומו של מעגל עבודה ממושך יוצאים הילדים להפסקה מרוכזת לזמן של משחק ופעילות ארוך המותאם לצרכים הרגשיים והחברתיים של הילדים. 

אחרי ההפסקה מתקיים החלק האחרון של היום: שיעורי הבחירה. בתחילת כל שנה הילדים וההורים מקבלים מערכת שיעורים מגוונת הכוללת, בין השאר, שיעורי מוזיקה, גינה, משק חי, טיול, משחקי כדור, אמנויות לחימה, ריקוד, יצירה ומלאכה, התנסויות מדעיות, משחקי חשיבה, שחמט ועוד. השאיפה בחלק זה של היום היא לאפשר לילדים להכיר ולאתר את אזורי הצמיחה שלהם ולבסס תחושת מסוגלות הנובעת מתוך חוויות של הצלחה והתמדה. 

בסוף כל יום מתקיים מפגש סוף יום עם המחנכת. הילדים מסיימים את יום הלימודים ביחד באווירה אינטימית ומשתפים את אשר עבר עליהם במהלך היום בבית הספר.  

"מעגל עבודה" יומי

בכיתות א'-ב' עיקר העיסוק הדידקטי במעגל העבודה מכוון להטמעת קרוא וכתוב בשפת האם ובהטמעת מהות השיטה העשרונית.

ככל שהילדים מתבגרים והמיומנויות האורייניות שלהם מתבססות, הם עסוקים יותר בלמידת חקר במסגרת שיטת הנושאים.  גם השימוש במחשבים ניידים גובר ורמת ההעמקה בחקר הנושא המשותף עולה בהתאם.

זמן מעגל העבודה לרב הינו שעתיים שלמות. בזמן הזה הילדים ממלאים את המשימות הלימודיות שלהם. 

המשימות הלימודיות מרוכזות ב"דף מעקב" שמתואם לכל ילד וילדה.

הילדים שואפים לסיים את המשימות בזמן שהוקצב להם. 

בזמן המעגל הם בוחרים האם לבצע משימות תרגול בשפה, חשבון, אנגלית, מדעים ונושא שנתי (עליו יורחב בהמשך)

הילדים מסתובבים במרחב, עובדים לבד, בזוג ובקבוצה קטנה, לוקחים תרגיל, בוחרים אזור עבודה בכיתה, מבצעים את התרגיל ומחזירים אותו למקום לפי ככלי המרחב שלנו. 

עין לא מורגלת, סביר שתחשוב כי מעגל העבודה הוא בלאגן והמולה אך עין מורגלת תראה ילדים עובדים. בוחרים תרגילים, מתקדמים מתוך בחירה וניהול זמן אישי של כל אחד

בזמן המעגל מתבצעות "הקניות" אלו הם שיעורים קצרים בתחומי הלמידה השונים. 

הקניות מתבצעות בקבוצות קטנות, בשעות ידועות בראש וחוזרות כל שבוע, כך שהילדים לומדים להכניס את ההקניות לתכנון היומי שלהם.

עם הזמן כל ילד נהיה מיומן יותר ויותר בניהול הזמן שלו, בהיכרות עם דרך העבודה האישית שלו, מה קל, מה יותר קשה לו. כל ילד וילדה מפתחים את האסטרטגיה האישית שלהם לצלוח את המשימות בדף המעקב ולחוות חווית סיפוק הצלחה ותחושת מסוגלות רבה. 

שיעורים בקבוצות גדולות ושיעורי מליאה

בשיעורים כגון:  נושא שנתי, אמנות, אנגלית, מדעים וחינוך גופני ולפי הצורך, יכול להתקיים שיעור במתכונת רחבה של חצי כיתה או כיתה שלמה. חלק מן השיעורים יתקיימו מחוץ  לכיתה, בחצר או במרחבים אחרים בבית ספר, רובם ככולם חווייתיים ומערבים למידה משמעותית. 

תחום כישורי החיים

תרגילי מדף מגוונים הבאים לחזק ולאמן את המוטריקה העדינה, יכולת הריכוז, פיתוח סדר וארגון ומיומנויות שונות. בין התרגילים ניתן למצוא  תרגילי שליטה במספריים, סרגל, מהדק וכיו"ב. עוד ניתן למצוא  תרגילי העברת פינצטה המזוהים עם גישת מונטסורי, תרגילי הבחנה חזותית ושלל תרגילים אסתטיים ומסקרנים שמאחורי כל אחד מהם מטרה למידה.
 תחום כישורי החיים משמש את הילדים בזמן מעגל העבודה לשם הרפיה קלה מן הלמידה, אתנחתא בתרגיל אתגר מהנה ומשם חזרה לדף המעקב.   

נושא שנתי

פעמיים בשבוע מתכנסת הכיתה לפעילות סביב הנושא השנתי. 

בתלתונים הצעירים הילדים לומדים על תרבויות העולם. בכל שנה נבחרת יבשת אחת ומתוכה 3-4 ארצות, כאשר לאורך השנה לומדים הילדים על הארצות הנבחרות. 

במהלך השיעורים הילדים נחשפים למקום הגאוגרפי, לתרבות המקומית, למאכלים, לאישיות מפורסמות המייצגות את המדינה המדוברת, לאמנות מקומית ועוד.
הלמידה לרוב הינה חווייתית ולעיתים תכלול גם יום שיא משמעותי סביב המדינה הנלמדת.

בתלתונים הממשיכים הנושא השנתי נפתח בשאלה פורייה כלומר שאלה פתוחה ומעוררת מחשבה, שאת התשובה עליה מגלים הילדים במהלך השנה. 

הילדים מתרגלים עבודת צוות  ויכולת של חקירה וביצוע משימות יצירתיות בצוותים משתנים ונחשפים לשלל נושאי למידה. 
דרך פעילויות שונות ומגוונות, נוצרים לאורך השנה תוצרים שונים. בסוף השנה מתקיים יום שיא עם הורי הילדים בו הילדים מציגים בעצמם את התחנות השונות בתהליך. 

חינוך גופני

אחת לשבוע מתקיים שיעור חינוך גופני בחצר בית הספר. השיעור מתבצע בקבוצות קטנות של עד 15 ילדים. 

שיעורי הבחירה

החל מהשעה 12 נפתחת רצועת שיעורי הבחירה היומית. 

בתחילת השנה מוצגים לילדים מבחר מגוון של שיעורי בחירה המועברים על ידי צוות המורים, המשלבים ולעיתים ילדים המלמדים ילדים. 

כל ילד וילדה בוחרים לעצמם את מערכת השעות החל משעה 12 עד למפגש סוף היום. 

הבחירה נעשית בתחילת כל מחצית וישנה התחייבות מצד הילדים להגיע לשיעורים אלו. 

בשיעורי הבחירה ניתן למצוא שיעורים מגוונים התואמים לשלל תחומי העניין של הילדים בבית הספר. 

בסוף כל מחצית נעשה סקר בית ספרי ל"מערכת החלומות" ואנו משתדלים להיענות לבקשות השונות של הילדים ולקיים את שיעורי הבחירה אשר הם עצמם בחרו.

בין שיעורי הבחירה שתמצאו בבית ספרנו:

בעקבות אמנים, מקהלה, שח מט, שירים וסיפורים, טכניקה באמנות, ערבית למתחילים, לגו, רפואה ווטרינריה, הדפסה תלת מיימדית, חינוך פיננסי, תכנות,
בעלי חיים, מדיטציה, ג'ודו ועוד. 

 

* בתמונה עבודת צוות בשיעור בחירה לגו

מפגשים ב"יער קפלן"

פעם בשבוע, כשיעור בחירה, יוצאת קבוצת ילדים וצוות מצומצם ליער הסמוך לבית הספר. 

ביער מתאפשרת לילדים למידה מסוג אחר, למידה חברתית, למידה יצירתית, חשיפה לטבע. 

ילדים שבוחרים לצאת ליער מתחייבים למחצית שלמה ועדים לשינוי שעובר היער לאורך עונות השנה. הילדים בונים "מחנות", מתקנים וממציאים בעצמם פעילויות חברתיות ומשחקים פרי דימיונם. 

דרכי ההוראה שלנו

"הסימן הגדול ביותר להצלחה של מורה הוא להיות מסוגל לומר: הילדים עובדים עכשיו כאילו אני לא קיים"
מריה מונטסורי 

דרכי הוראה מגוונות ומותאמות 

אופן ההוראה בבית הספר הינו עקיף במהותו ונעשה בתיווך עיצוב הסביבה הלימודית – היסוד המרכזי בשיטת מונטסורי. המחנכים מעצבים סביבה פיזית המספקת לילדים גירויים חושיים, רגשיים ושכליים. העזרים המאתגרים מסודרים במרחב העבודה באופן מסודר, הגיוני ומזמין.

 

הסביבות הלימודיות מקצות לילדים בכל יום זמן ממושך לבחירה, להתלבטות, להתנסות, להתנסות חוזרת ולהפוגה. 

צוות ההוראה עובר הין הילדים, צופה בהם, מקנה להם חומרים חדשים בהקניות קצרות בקבוצות ומצליח להגיע לילדים המתקשים ולתת מענה לילדים המתקדמים. 

 

 כל זאת לצד חינוך ודוגמא אישית לאהבה וכבוד האדם. חיים את החיים ולא לומדים על החיים.  

חופש בתוך מסגרת

אנחנו מאמנים בקצב האישי של כל ילד וילדה. אנחנו מבינים שלפעמים ילדים לא מצליחים ללמוד מסיבות רגשיות ואחרות. אנחנו רואים, מקשיבים, תומכים ומדרבנים.
ערך האחריות האישית שגור בשפתינו לצד ערכים כמו כבוד האדם והסביבה, הקשבה ואמפטיה.אנחנו מעודדים מוטיבציה פנימית ודוגלים בעשייה מתוך בחירה. עשייה כזאת היא משמעותית ומקדמת על כל רבדיה.