איך מעריכים למידה אצלנו
"כל ילד וילדה יכולים להיפתח אל חווית הלמידה"
מריה מונטסורי
משוב אישי, תואם ומקדם.
נסו לדמיין:
מעגל עבודה:
כל ילד או ילדה בוחרים את המשימה שיעשו עכשיו.
הם נעזרים בדף מעקב אישי תקופתי, שתפקידו להציג להם את משימותיהם ולסייע להם לתכנן את משימות החובה והרשות בזמן המעגל.
ילד ניגש אל משימה אותה בחר, מבצע אותה, על שטיחון, שולחנון או שולחן, מסמן לבדיקה.
מישהי מצוות ההוראה תיגש לראות את התרגיל, תגיב במשוב רלוונטי תוך שיח ושאלות.
לאחר המשוב הילד יסמן בדף המעקב את הביצוע המשימה ויעבור למשימה הבאה אותה בחר.
המשוב המיידי לכל משימה שהילדים עושים אינו מהווה "אירוע שיא" אלא ממוקדם על רצף תהליך הלמידה. הילדים חווים הצלחה וסיפוק או תוך שיח קצר מבינים, מתקנים, אם צריך, ומתקדמים.
אחת לתקופה נערכים "דפים מסכמים" שבמכילים חומר תקופתי ומשקפים לילדים את רמת ההתקדמות של כל אחד ואחת. לעיתים הילדים בודקים את תצותיהם בעצמם (אל מול דף בקרה). המטרה היא לשקף לילדים מה למדו בתקופה, ללמוד מטעיות ולהשתפר. אין שיפוט או השוואות, אלא פיתוח מודעות להתקדמות אחריות אישית וסיפוק.
התוכנית הלימודים היא אישית והצוות שואף להכיר את סגנון הלמידה של כל אחד מהילדים. להתאים לו או לה את המשימות ודפי העבודה. .
מפגש הורה - ילד/ה - חונכת
פעמיים או שלוש פעמים בשנה מתקיים מפגש ילדים והוריהם יחד עם החונכת.
מפגש תחילת שנה – מתקיים בתלתון ממשיך בלבד:
במפגש זה נפגשים הילדים עם החונכת האישית לצורך היכרות. שיח קצר על השנה שלפנינו. זאת מתוך שאיפה לקבוע מטרות והבעת כוונות לשנה מפרה ומצמיחה.
מפגש סוף מחצית:
במפגש זה נפגשים הילדים, הוריהם, החונכת ומובילות הכיתה לסיכום המחצית.
בשיחה נתייחס בדיאלוג לרגשותיו של הילד.ה בתוך בית הספר. האם הם שמחים? האם מרגישים מוגנים?
נתייחס למצב החברתי של הילדים, להיבטים ההתנהגותיים לאורך היום והמעברים בין הפעילויות השונות ולמצב הלימודי, התנהלות במעגלי העבודה, אחריות אישית ותחושת המסוגלות וההצלחה. נשאף לקבוע מטרות למחצית הבאה, תוך הבנת החוזקות של כל אחד ואחת והמקומות שדורשים שיפור והתמדה.
מפגש סוף שנה:
במפגש זה נפגשים הילדים, הוריהם, החונכת ומובילות הכיתה לסיכום השנה. בשיחה כמו בשיחת אמצע שנה, נתייחס לשלל ההיבטים ההולסטים: ריגשי, חברתי, התנהגותי ולימודי.
נברך את הילדים על התהליך שעברו במהלך השנה בשאיפה לראות את הגאווה האישית של כל ילד וילדה מחברינו בבית הספר.
הערכה עצמית ויחס אישי במקום גיליון ציונים
אין מבחנים, אין ציונים, אין השוואה בין הילדים
המטרה שלנו בבית הספר היא לראות היכן הילדים, כל אחד ואחת מהם נמצאים ומשם לקדם אותם קדימה.
אנחנו שואפים לפתח אצל הילדים יכולת ריכוז, עבודה עצמאית ואחריות אישית יותר מהישגיים לימודיים של חומר זה או אחר.
בבית ספרינו מתקיים שיח תמידי על הערכים שמובילים אותנו. נשאף תמיד לקדם את הילדים, לא על ידי רדיפה אחריי הציון הגבוה, אלא מתוך מוטיבציה פנימית.
כל ילד או הילדה בוחרים מה ללמוד בכל רגע נתון ומתקדמים בקצב האישי. הצוות המקצועי מתבונן בילד ומוצא את הדרכים לקדם כל אחד מהם ללא צורך בהשוואה בין אחד לשני.
מחברת סוף שנה במקום "גיליון ציונים"
בכל סוף שנה מתקיים פרויקט מחברת סוף שנה. בה הילדים כותבים על חוויות, שיעורים אהובים ורגעים זכורים.
כחלק מכתיבת המחברת הילדים מעריכים את עצמם על בהיבטים השונים: רגשי, חברתי, התנהגותי, לימודי.
במחברת יימצא גם מכתב אישי מהחונכת ומההורים ותמונות ממהלך השנה.
אנו גאים ונרגשים כל שנה מהתוצרים של הילדים. מזכרת לכל החיים.